دبیرستان دخترانه دارالقرآن (متوسطه دوره اول) مدیریت آموزش و پرورش ناحیه 1 اصفهان

میدان ترافیک

میدان های پرترافیک یادآور این نکته هستند که فرزندان در سال های نوجوانی با نشستن پشت خودرویی تندرو نیازهای خود را رفع می کنند. احساس ما مثل دلهره ناشی از نشستن در کنار صندلی راننده است بدون اینکه کنترل دو جانبه مربی رانندگی را داشته باشیم. در حقیقت ما همراه نوجوانمان هستیم اما دیگر مثل زمانی که در صندلی نوزاد می نشست یا در صندلی کنارمان با کمربند ایمنی بسته می شد بر او کنترل نداریم. میدان پرترافیک به این معناست که نوجوان با گزینه های بسیاری رو به روست و در شرایطی که مردم پیرامونش با سرعت های سرسام‌آور در حال رانندگی هستند او باید از بین این گزینه ها انتخاب کند. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که تشویقشان کنیم در مورد تجاربشان صحبت کنند و به آنچه انجام داده اند و علت آن بیندیشند. نصیحت هایی که با "تو باید" شروع می شوند ارزش فنی دارند اما امتیاز سبک و روش صحیح را کسب نمی کنند.

نوجوانان به راهنمایی های ما نیاز دارند بنابراین صحبت کردن در مورد اشتباهات گذشته باید به گونه ای باشد که اعتماد آن ها را حفظ کرده و کمکشان کند تا باور کنند که می توانند در آینده با میدان های پرترافیک رو به رو شوند.

خطر ریزش کوه

اگر در حال رانندگی در جاده، با این علامت مواجه شویم، کاری از دستمان برنمی آید. غیر از اینکه به صخره های کنار جاده نگاه کنیم و فکر کنیم که آیا احتمال دارد امروز همان روزی باشد که بالاخره ما شاهد سقوط یک قلوه سنگ یا حتی یک صخره در منطقه ریزش کوه باشیم. جاده ای که والدین نوجوان در آن سفر می کنند خطرات مشابهی دربردارد. خطراتی که نمی دانیم برای نوجوان ما پیش می آید یا نه و از زمان وقوع آن ها نیز بی خبریم. در برخی از مناطق سیستم های حفاظتی، از سقوط صخره ها در قسمت های اصلی جاده جلوگیری می کند که می توانیم آن ها را به حمایت های اجتماعی موجود در مدارس، خانواده ها و جوامع تشبیه کنیم. همانند حفاظ‌بندی، حمایت های اجتماعی نیز نمی تواند تضمین کند که هیچ صخره ای سقوط نکند یا در صورت سقوط به صدمات جدی منجر نشود. اما باید مراقب باشیم که چه موقع صخره ها شروع به سست شدن و ریزش می کنند. در این صورت می توانیم کارشناس صخره ها باشیم و صخره ها را در یک محل امن محکم نگه داریم.

منطقه مه آلود

منطقه مه آلود در این دوره دو قسمت دارد. یک بخشی از آن بیانگر سردرگمی نوجوان است که مطمئن نیست کجا قرار دارد. اما در اینجا تأکید بر والدین است زیرا آن ها در مقایسه با نوجوانشان احتمالاً زمان بیشتری را در مه غلیظ سپری می کنند. منطقه مه آلود وضعیت درهم ریخته و بی نظمی است که مانع می شود اطراف خود را ببینیم. در چنین مواقعی بهترین کار این است که با احتیاط پیش برویم و از حرکات تعیین کننده و سرنوشت ساز بپرهیزیم و صبوری پیشه کنیم. مه می آید و می گذرد اما در مه نمی توانیم به سرعت حرکت کنیم. در مه نمی‌توانیم از نور و روشنایی زیاد چراغ های جلوی اتومبیل استفاده کنیم. بنابراین در چنین شرایطی اغلب ماشین را کنار جاده پارک می کنیم و منتظر می شویم و یا بسیار آهسته حرکت می کنیم. بنابراین اگر بپذیریم مه هدفی انطباقی دارد، سرعت ما را کم می کند، رطوبت بیشتری ایجاد می کند و هر موقع که پیش رفتن عاقلانه باشد خود به خود محو می شود، فشار کمتری برای برطرف کردن مه حس خواهیم کرد و صرفاً هشیاری و آمادگی خود را بیشتر می کنیم.

محل عبور آهو

 

نوجوانی اوج آرمان گرایی است، فرزندان ما به تدریج درگیر آرمان های اجتماعی خواهند شد و درس هایی که قبلاً در مورد گرسنگی، فقر و نابرابری آموخته اند به چشم خواهند دید و حتی بعضی از این ایده ها ممکن است نگرانی و خشم و تعهد را در وجود نوجوان شعله ور کند. این شور و اشتیاق فقط به آرمان های اجتماعی محدود نمی شود. برنامه های تلویزیونی، رسانه ها و مدهای جدید ممکن است نوجوان را هیجان زده کند. در واقع وقتی در خانه خود یک نوجوان دارید خود را برای افزایش چشمگیر هیجانات مختلف آماده کنید. نوجوان هیجان زده درست مانند آهو به ماشین هایی که به سرعت در حال حرکت هستند، توجه نمی کنند. بنابراین ما به عنوان رانندگان با تجربه بایستی هوشیار باشیم و جست و خیز مشتاقانه آهوی خود را هدایت کنیم. ما باید مواظب مواقعی که شور و اشتیاق نوجوان باعث آسیب رساندن به خودش می شود باشیم اما کمتر به فکر محافظت از آن‌ها در مقابل هر گونه سختی و ناخوشایندی باشیم.

جاده رشد نوجوان

فرزندپروری در دوره نوجوانی را می توان به حرکت در جاده زندگی تشبیه کرد. به نظر می رسد هنگامی که فرزندانمان در سنین پایین تر رشد هستند ما به عنوان والد در مسیری نسبتاً مستقیم و مشخص رانندگی می‌کنیم. اما زمانی که همان فرزند کوچک به دوره نوجوانی می رسد ناگهان مسیر حرکت تغییر می کند و به جاده ای پرپیچ و خم می رسیم، جاده ای که فراز و نشیب های فراوانی دارد، جاده ای که در بعضی از گذرگاه های آن به دشتی از گل های زیبا و خوشبو می رسیم و از عطر آن سرمست می شویم و گاهی به دره هایی نزدیک می شویم که ممکن است هنگام عبور از  آن احساساتی همچون ترس و نگرانی را تجربه کنیم یا بعضی مواقع باید از تونل هایی طولانی عبور کنیم که مسیر پیش رو و اطرافمان چندان برایمان واضح و مشخص نیست. طی کردن این مسیر سخت و دشوار و البته شیرین و گواراست به این شرط که والدین به سان راننده ای ماهر همراهی و نظارت خود را افزایش دهند و با توجه و آگاهی بیشتری به علائم رانندگی در طول مسیر توجه کنند، زیرا این دوره مانند پلی است که نوجوان باید با همکاری والدین به سلامت از آن عبور کند و به دوره بزرگسالی قدم بگذارد. در ادامه این نوشتار قصد داریم تعدادی از این علایم را با هم مرور کنیم.

علت خستگی سریع در مطالعه

* کم خونی که ناشی از فقر مواد غذایی به خصوص گوشت قرمز و پروتئین هاست. مصرف قارچ و غلات و آجیل برای شما به احتمال زیادی مفید است.

* کم آبی بدن که هم باعث خستگی و هم باعث استرس می شود. همیشه در کنارتان آب یا آب میوه طبیعی داشته باشید و در بین ساعات درسی مصرف کنید.

* مشکل تیروئید که مهم ترین عامل افزایش خواب است. جالب است بدانید حدود 70 درصد مردم مشکل تیروئید دارند و از آن بی خبرند.

* کم خوابی و مطالعه تا دیرهنگام

* کمبود کربوهیدرات عامل مهم دیگری در تامین انرژی بدن است که باز هم ناشی از تغذیه نادرست است. قندها و چربی ها شامل کربوهیدرات هستند.

* اسیدی شدن بدن نیز عامل دیگر کسلی است که سعی کنید غذا و میوه فصل را مصرف کنید.

* عدم استراحت کافی مغز و بدن آسیب جدی به نتایج مطالعاتی شما می زند.

قانون 15 دقیقه

این قانون به قدرت تغییرات کوچک اشاره دارد.

ساموئل اسمایلز بر این اعتقاد است که تکرار کارهای کوچک نه تنها شخصیت انسان را می‌سازد بلکه شخصیت ملت ها را تعیین می کند.

* اگر روزی 15 دقیقه را صرف خودسازی کنید در پایان یک سال تغییر ایجاد شده در خویش را به خوبی احساس خواهید کرد.

* اگر روزی 15 دقیقه از کارهای بی اهمیت خویش بکاهید، ظرف چند سال موفقیت نصیبتان خواهد شد.

* اگر روزی 15 دقیقه را به فراگیری زبان اختصاص دهید از هفته ای یک بار کلاس زبان رفتن بهتر است.

* اگر روزی 15 دقیقه را به پیاده روی سریع اختصاص دهید از هفته ای یک بار به باشگاه ورزشی رفتن، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

* اگر روزی 15 دقیقه مطالعه و سلول های خاکستری خویش را درگیر کنید به پیشرفت‌های عظیم یادگیری دست خواهید یافت.

زیبایی روش یا قانون 15 دقیقه در این است که آنقدر کوتاه است که هیچ وقت به بهانه ی این که وقت ندارید آن را به تاخیر نمی اندازید.

کند خوانی و راهکارهای حل مشکل

 

یکی از مشکلات اکثر دانش آموزان کندخوانی است که راه حل هایی برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود:

1- علت اول: کلمه خوانی                                   راه حل: جمله خوانی

مغز با معنی و مفهوم سر و کار دارد نه با خود کلمات. تصور کنید مثلا یک تایپیست که کلمه به کلمه از روی متن می خواند و تایپ می کند اگر پس از این که دو صفحه را تایپ کرد از وی در باره متن سوال کنید او کمتر از 30 درصد مطالب را به خاطرمی آورد.

2- علت دوم: بلندخوانی                                           راه حل: چشم خوانی

زمانی که متنی را بلند می خوانید مطالب و اطلاعات از دهان به گوش بعد به مغز می رسد ولی اگر چشم خوانی کنید چشم مطلب را می بیند و مغز آن را درک می کند. بنابراین با چشم خوانی مطالب مسیر کوتاه‌تری را برای رسیدن به مغز طی خواهد کرد.

3- علت سوم: لب خوانی                                            راه حل: چشم خوانی

تکان خوردن لب ها علاوه بر پایین آوردن سرعت، باعث پایین آوردن تمرکز نیز می شود.

4- علت چهارم: برگشت غیر شعاعی چشم به عقب                   راه حل: خط بردن

ثابت شده زمانی که ما مطلبی را می خوانیم چشم به طور غیرعادی برمی گردد و به کلمات قبل نگاه می‌کند که به وسیله خط بردن (دنبال کردن کلمات با انگشت، خودکار و ...) این مشکل برطرف می شود.

چشم انداز

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که در چه زمانی زندگی می کنید؟

شاید برای بسیاری از ما زمان صرفاً یک مفهوم فیزیکی داشته باشد و فقط برای انجام کارها و برنامه ریزی های روزمره خود به آن توجه کنیم. حال آن که زمان مفهومی فراتر از این دارد از آن جهت که به طور غیرمستقیم به اکثر تصمیمات و فعالیت های ما جهت می دهد.

برای اینکه مفهوم واضح تر شود تصور کنید در دو روز آینده امتحان مهم و سرنوشت سازی را پیش رو دارید و هنوز آمادگی لازم برای آن ندارید و از سویی دیگر یکی از دوستان صمیمی‌تان شما را به یک مهمانی بزرگ و باشکوهی دعوت کرده است. در چنین موقعیتی شما چه تصمیمی می گیرید؟ آیا تصمیم گیری برایتان آسان است؟ از یک طرف اگر به خاطر امتحان قید مهمانی را بزنید ممکن است دچار حسرت شوید و احساس ناخوشایندی را تجربه کنید. از سویی دیگر اگر تصمیم بگیرید به مهمانی بروید، به احتمال زیاد دچار عذاب وجدان می شوید.

به راستی در چنین موقعیتی شما چه تصمیمی می گیرید؟

این که شما کدام یک از این دو موقعیت را انتخاب می کنید، تا حدودی جهت گیری زمانی شما را نشان می دهد. همه ما با لنز مخصوص خود به زمان نگاه می کنیم و بسته به اینکه از چه لنزی استفاده می کنیم رفتارها و دلایل بسیاری از تصمیم گیری های ما مشخص می شود. چیزهای بد و خوب برای هر کسی رخ می دهد، اما هیچ کسی دنیا را به شیوه ی دیگری نمی بیند. به طور خلاصه و ساده تر، بعضی از ما به طور طبیعی دنیا را از طریق لیوان‌های قرمز رنگی می بینیم درحالی که بقیه دنیا را از طریق لنز تاریک می بینند.

بر همین اساس روان شناسان مفهومی را با عنوان چشم انداز زمان مطرح کرده اند، چشم انداز زمان بستری را فراهم می کند تا افراد تجربیات و اتفاقات زندگی خود را در قالب های خاص زمانی درک کنند. بر همین اساس می توان در مورد سه چشم انداز زمانی صحبت کرد:

چشم انداز زمانی گذشته                    چشم انداز زمانی حال            چشم انداز زمانی آینده

خاطرات گذشته از یادم نمی رود

تا به حال به افرادی برخورد کرده اید که بیشتر تمرکزشان بر گذشته است گویی برای آن ها چیزهای کهنه و قدیمی ارزش بیشتری نسبت به چیزهای جدید دارد. و همین طور چیزهای آشنا را به چیزهای غیر آشنا ترجیح می­ دهند. معمولاً این افراد، افرادی محافظه کار و محتاط هستند و کمتر ریسک می­ کنند. افراد با نگرش به گذشته در دنیایی زندگی می­ کنند که هر چیز جدید آن­ها را به یاد یک چیز قدیمی می­ اندازد. چیزهای خوب و بد برای همه اتفاق می ­افتد، اما همه افراد دنیا را یک جور نمی­ بینند.

با این وجود افرادی که بیشتر تمرکزشان بر گذشته است شبیه به هم نیستند. برخی از آن ها دید مثبتی به آن دارند. آن ها اغلب خاطرات خوب و شگفت­ انگیز را به خاطر می­ آورند و بر اساس خاطرات خوب گذشته، همه چیز را در زمان حال مورد ارزیابی قرار می­ دهند و نسبت به آن واکنش  نشان می­ دهند. . این افراد بر روی روزهای خوب گذشته تمرکز می ­کنند و ممکن است عکس­ها و قطعات بریده شده از کتاب­ها را نگهداری کنند و در انتظار جشن گرفتن تعطیلات سنتی باشند.

مزیت داشتن دیدگاه مثبت به گذشته این است که به ما اجازه می دهد از شرایط دشوار بهترین استفاده را ببریم.

در کنار افرادی که دید مثبتی به گذشته دارند، کسانی هستند که دیدگاه منفی به گذشته دارند. افراد با گذشته­ ی منفی، همه چیز زمان حال را بر اساس تجربیات ناکام گذشته مورد ارزیابی قرار می­ دهند و نسبت به آن­ها واکنش نشان می­ دهند. آن­ها در موزه­ ای از ترس و وحشت زندگی می­ کنند که پر از شکست­ها، پشیمانی­ها، بیماری­ها، ساده ­لوحی و فریب است. این افراد گرایش دارند که خاطرات بد را بارها و بارها به خاطر بیاورند و صرف نظر از اینکه چند سال از آن گذشته تمرکز می­ کنند و معتقدند که:"اهمیت ندارد که من چه کاری انجام می­ دهم، زندگی من هرگز تغییر نخواهد کرد.

چه کار کنم الان خوش باشم

در کنار افرادی که در گذشته زندگی می کنند، انسان هایی هستند که به جای اینکه تحت تاثیر گذشته یا آینده قرار بگیرند در زمان حال زندگی می کنند. تمرکز آن­ها روی زمان حال و اتفاقات کنونی است. تصمیم­ گیری آن­ها بر اساس نیروهای درونی و فشارهای بیرونی مانند هورمونی درونی، احساسات، بوها، صداها، ویژگی­های جذاب شیء مورد علاقه و اصرارهای دیگران است.

یک گروه از این افراد خوش­گذران­ هایِ به دنبال لذت هستند و به تاخیر انداختن لذت برای آن ها معنای خاصی ندارد. شعار آن­ها این است: " آن را حالا انجام بده"بگذار زمان خوبی داشته باشیم" و "انسان تنها یک بار زندگی می­ کند". برای آن­ها یک پرنده در دست داشتن بهتر از دو پرنده در بوته­ زار است.

دسته ای دیگر از افراد حال گرا، معتقدند که همه­ ی تصمیمات افراد به وسیله­ ی سرنوشت و نیروهای خارجی مشخص شده است. افراد تقدیر­گرا این را لازم نمی­دانند که زمانی را صرف برنامه­ ریزی و گزینه­ های رفتاری کنند. آن ها معتقدند "تلاش های من فایده ندارد چرا که همه چیز از قبل مشخص شده است".

در کنار این دو نگرش به زمان حال، نگرش سومی هم وجود دارد. برای عده ای زمان حال نه برده­ ای برای گذشته است و نه ابزاری برای آینده است. این گونه افراد با گشودن کامل ذهنشان به زمان حاضر، آرزویی برای احتمالات گذشته ندارند و با پشیمانی ­های گذشته محاصره نخواهند شد. این توجه و تمرکز حواس نسبت به زمان حال خود را در مدیتیشن و مراقبت های روزانه نشان می دهد که فرد به تجربه ی بودن در زمان حال دست می یابد.

آینده من چه خواهد شد؟

در کنار افرادی که در گذشته یا حال زندگی می کنند، افرادی هستند که به آینده گرایش دارند. افراد آینده­ گرا افرادی بلند پرواز هستند و توسط اهدافشان برانگیخته می ­شوند. این افراد پرخاشگر نیستند، افسرده نیستند، انرژی زیادی دارند، مواظب سلامت خود هستند، از کنترل انگیزش خوبی برخوردارند و اعتماد به نفس بالایی دارند.

 افراد آینده­ گرا کاری را که انجام می­ دهند به سرانجام می­ رسانند و آن را پایان می­ دهند. آن­ها می­ دانند که اگرچه  هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد، ولی آن­ها می­ توانند برای برنامه ­ریزی یک زندگی سالم و موفق گام بردارند. آن ها قادرند تا لذت حال را برای اهداف آینده خود قربانی کنند.

برای برخی از افراد این آینده گرایی از دل اعتقادات مذهبی و روحانی بیرون می ­آید. این گونه افراد معتقدند آینده­ ی واقعی بعد از مرگ جسم فانی شروع می­ شود و تا ابد ادامه می­ یابد. این دیدگاه افراد را قادر می­ سازد تا با ایمان به این­ که پاداش آن­ها در زندگی پس از مرگ در انتظار آن­ها است، در مقابل مشکلات و رنج­ های این دنیا ایستادگی کنند.

همچنین برخی افراد آینده گرا ممکن است بر اساس نیاز نسل بعدی یا یک ارزش خاص تصمیم گیری کنند. برای مثال جنبش هایی که برای حفاظت از محیط زیست شکل می گیرند و معتقدند باید طبیعت را برای آیندگان نیز حفظ کرد.

با توجه به توضیحاتی که درباره انواع مختلف چشم انداز زمان داده شد،

چشم انداز شما معطوف به زمان گذشته است یا حال یا آینده؟

شخصیت شما چه رنگی است

شخصیت شما چه رنگی است ؟

یکی از سؤالاتی که در برنامه ریزی درسی مطرح است و ذهن بسیاری از دانش آموزان را درگیر خود می‌کند این است که چرا با وجود این که برنامه ریزی می کنم تا به طور منظم تری مطالعه کنم، باز موفق به اجرای آن نمی شوم؟

بهترین پاسخ به این سؤال را می توان در تفاوت های افراد با یکدیگر جستجو کرد. زیرا اصول برنامه ریزی برای شخصیت های مختلف، متفاوت است.

افراد شخصیت های متفاوتی دارند، پس نمی توان یک برنامه ثابت و یکسان به همه پیشنهاد داد، بلکه هر فرد باید به شناختی از خود برسد و سپس برنامه روزانه اش را متناسب با آن تنظیم کند تا قابلیت اجرایی شدن برنامه افزایش یابد.

یکی از راه های شناخت شخصیت آگاهی از رنگ شخصیت است. افرادبسته به توانمندی ها، علایق، ارزش ها و عملکردشان به شخصیت طلایی، آبی، سبز و نارنجی تقسیم می شوند. در این قسمت ابتدا در مورد خصوصیات و ویژگی های هر رنگ و سپس آسیب ها و راهکارهای برنامه ریزی به تفکیک هر رنگ پرداخته خواهد شد.

⭐️ شخصیت طلایی

 طلایی ها معمولا آرام و محتاطند. معمولا تمیز و پاکیزه‌اند و متناسب با موقعیت لباس های آراسته می پوشند.

 این افراد به نظم دادن و کارهای باساختار و تکراری علاقه دارند و دوست دارند در محیط های سازمان یافته و بابرنامه کار کنند. طلایی ها قانون گرا و وظیفه شناسند.

  آنها به تمیز نگه داشتن اشیا علاقه زیادی دارند. در خانه یک فرد طلایی همه چیز سرجایش است. قفسه کتابها با نظم و ترتیب چیده شده اند.

 طلایی ها دوست دارند دنیایشان قابل پیش بینی باشد. مثلا یک فرد طلایی در رستوران همیشه یک غذای خاص سفارش می دهد. طلایی ها وضعیت موجود را حفظ می کنند و در برابر تغییر مقاومند. آنها در برابر هرتغییری که ارزشها، قوانین و روشهای متداول را برهم بزند احساس تهدید می کنند.

آنها به جزئیات توجه زیادی دارند و دوست دارند همه چیز را کنترل کنند تا کار اشتباهی صورت نگیرد. اگر کاری مطابق با برنامه شان پیش نرود، مضطرب می شوند. طلایی ها هنگام تصمیم گیری محتاط و باقاعده عمل می کنند .

 

یادگیری طلایی ها گام به گام است. کارها باید به روشی مرتب و پشت سر هم انجام شوند. اگر حاشیه پردازی کنید یا خیلی سریع پیش بروید آنها گیج می شوند.

 

برنامه ریزی برای هرچیزی مهم است. آنها دوست ندارند غافلگیر شوند. همیشه دوست دارند از قبل بدانند که در طول روز می خواهند چه کارهایی را انجام دهند. آنها حتی برای سفر و تفریح خودشان هم از ماه ها قبل برنامه ریزی می کنند.

 

طلایی ها سنتی ترین افراد در بین چهار رنگ هستند و دوست دارند در گردهمایی های خانوادگی، مراسم سنتی، سالگردها، تولدها شرکت کنند و در کنار خانواده باشند.

 

آیا شما طلایی هستید؟ رنگ طلایی شما کم رنگ است یا پررنگ؟

اگر این رنگ در شما کمرنگ است به سه رنگ دیگری که توضیح داده خواهد شد توجه کنید.

☘ شخصیت آبی

 آبی ها معمولا گرم، اهل مراقبت، حمایت کننده و عاطفی هستند. آنها محیط‌های بی آلایش، تعاملی، دوستانه، حمایتی و سالم را دوست دارند و دوست دارند در گروه هایی باشند که به یکدیگر کمک کنند و برای آنها رقابت کردن آسان نیست.

 

آبی ها دوست دارند به اطرافیانشان کمک کنند و از کمک کردن لذت می برند، حتی اگر هیچ پاداشی برای انجام آن دریافت نکنند. معمولا دوست دارند در انجمن های خیریه یا عام المنفعه فعالیت کنند. آنها از توانایی درک و همدلی بالایی برخوردارند و شنوندگان خوبی هستند و اطرافیان دوست دارند تا با آنها درد و دل کنند.

 

این افراد احساساتی، رقیق القلب و زودرنج هستند. معمولا آنها در جایی که فشار هیجانی بسیار زیاد و بروز احساسات خصمانه وجود دارد، ناراحتند. صلح و هماهنگی و آرامش برای آبی ها واقعا اهمیت دارد و می‌خواهند با همه سازگاری داشته باشند و شاد باشند. 

 

نه تنها آبی ها دوست دارند ببینند که دیگران به بالاترین توانمندی شان می رسند بلکه رشد فردی نیز ماموریت اصلی در زندگی آنهاست. زندگی باید هدف و معنی داشته باشد. آنها در مورد شناخت خودشان و مسیری که به آنها تعلق دارد انگیزه بالایی دارند و خودشکوفایی هدف نهایی آنهاست. آنها تشنه بی همتا بودن هستند و از معمولی بودن یا شبیه دیگری بودن متنفرند.

 

 این افراد برعکس طلایی ها خیلی کارهایشان را با نظم و ساختار انجام نمی دهند و دوست دارند در یک محیط آزاد و باز کار کنند و خودشان را آزادانه ابراز کنند. بعضی از افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند به انواع هنر و مشاغلی مثل نقاشی، نوازندگی، نویسندگی علاقه دارند و دوست دارند خودشان را از راه هنر بیان کنند.

 

 آیا شما آبی هستید؟ رنگ آبی شما کم رنگ است یا پررنگ؟

اگر این رنگ در شما کمرنگ است به دو رنگ دیگری که در ادامه توضیح داده خواهد شد توجه کنید.

 

    

شخصیت سبز

 

 سبز ها معمولاً توانایی تحلیل زیادی دارند و منطقی اند. کنجکاوند و سوالات زیادی می پرسند. تلاش می کنند تا همه چیز را بفهمند. آنها متفکرانی هدف گرایند که به دانستن آنچه پشت هر مفهوم است نیاز دارند و از توضیحات سطحی بیزارند. سبزها تکلیف محورند و به ریاضیات و علوم علاقه زیادی دارند.

 

 سبزها عاشق چالش ذهنی اند. حل یک معما، برنده شدن در بازی شطرنج یا کشف یک راز برایشان جذاب است. کنجکاوی فوق العاده شان آنها را به سمتی می کشد که می خواهند درک کاملی از آنچه به آن علاقه‌مندند داشته باشند.

 

آنها منطقی، خونسرد و آرام اند و احساساتشان را مخفی نگه می دارند و کنترل می کنند. تعداد زیادی از سبزها درون گرایند و تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می دهند. تحمل کمی نسبت به غیرمنطقی بودن، احساسی فکر کردن، بی کفایتی و وقت کشی دارند.

 

آنها همواره در هر فرصتی فکر می کنند و مشغول بودن با ایده ها و مفاهیم را به حرف های کسل کننده ترجیح می دهند. سبزها مانند آبی ها عامل تغییرند اما برعکس آبی ها به تاثیرگذاری در مقیاس جهانی و بزرگ فکر می کنند.

 

 دسته ای از سبزها به کارهای فنی و کار با ابزار مثل برقکاری، مکانیکی، عکاسی و ... علاقه دارند. تکالیف واقعی، عینی و ملموس را ترجیح می دهند.

 

 آیا شما سبز هستید؟ رنگ سبز شما کم رنگ است یا پررنگ؟

اگر این رنگ در شما خیلی کم رنگ است به رنگ دیگری که در ادامه توضیح داده می شود توجه کنید.

???? شخصیت نارنجی

 ???? نارنجی ها قدرت رهبری و نفوذ روی دیگران دارند و دوست دارند افراد را مدیریت کنند. آنها سطح انرژی بالایی دارند و معمولاً می توانند در یک زمان چند کار را انجام دهند.

 

????آنها عاشق رقابت و برنده شدن هستند. از نظر آموزشی یادگیری همراه با عمل را ترجیح می دهند. حرکت کردن بیش از نشستن و عمل کردن بیش از گوش دادن در این افراد دیده می شود.

 

????نارنجی ها ریسک کردن را دوست دارند و اهل خطرند. به مسابقات ماشین رانی، پرش از ارتفاع یا چتربازی فکر می کنند. هیجانی که نارنجی ها از این فعالیت ها به دست می آورند ریسک کردن را برایشان ارزشمند می سازد.

همچنین آنها از تنوع، تغییر محیط و هیجان غیرقابل پیش بینی خوششان می آید. نقش طولانی مدت باعث بی حوصلگی و ناآرامی شان می شود.

 

???? آنها از قدرت کلام بالایی برخوردارند و می توانند دیگران را جذب کنند و توجه آنها را برانگیزند. همچنین آنها از ساختارهای دست و پا گیر و محدودیت های محیطی و کارهای روزمره و عادی خسته می شوند. احتمالاً کارهای نیمه تمام زیادی دارند و از این شاخه به آن شاخه پریدن در آنها زیاد دیده می شود. 

 

???? نارنجی ها زندگی را شاد و پرنشاط می بینند. زندگی در هر فرصتی لذت بخش است. دیگران از طبیعت شاد و سرزنده آنها و حس شوخ طبعی بالایشان بهره مند می شوند. آنها از آن دسته افراد هستند که دوست دارند جوک بگویند و بقیه را بخندانند.

 

???? آیا شما نارنجی هستید؟ رنگ نارنجی شما کم رنگ است یا پررنگ؟